Ročník I. 31.květen 1999 Distribuce zdarma
Hlas Země 2
Informační list o kampani proti globalizaci
Města pro lidi, ne pro auta
V minulém čísle jsme se ohlédli po ekologických a sociálních
důsledcích globalizace. Nyní se zaměříme spíše na lokální problémy, na automobilismus
a výstavbu dálnic, jejichž rozbujelost je asi největší časovanou bombou
pro naši Zemi. Jedním z hesel 1. brněnské pouliční slavnosti je totiž také:
"Mysli globálně - zachraň Zemi, jednej lokálně - zachraň přehradu!" Právě ta
je nyní nejohroženější oblastí v Brně. Přes její rekreační zónu má vést
rychlostní silnice (v podstatě dálnice) R43, která by tuto až dosud příjemnou
a klidnou oblast změnila v hučící a smrduté peklo. V
této souvislosti je nutné se podívat do historie, kde se nalézají kořeny street
parties. Všechna velkolepá revoluční hnutí byla vlastně takovými sama o sobě
velkými lidovými festivaly, které oslavovaly dočasné osvobození od zavedené
společenské hierarchie, společenských privilegií a konvencí a proti ignorujícímu
establishmentu. Za prvními street parties v moderním pojetí stála londýnská
skupina Reclaim the Streets - RTS (Vraťte nám ulice), která vznikla v roce 1991.
Jejím prvotním bojem a dodnes ústředním byl anti-automobilismus. Svými veřejnými
akcemi upozorňovali na dech vyrážející nárůst počtu aut a na možnost příchodu
tzv. Carmageddonu (automobilového armageddonu). Pořádali různé přímé akce jako
např. blokády dálnic. Bojovali za volný pěší pohyb, cyklistiku a za levnou nebo
bezplatnou hromadnou dopravu. Jejich činy i slova byla zaměřena proti automobilismu
a systému, jenž ho podporuje. Nejslavnější kampaní londýnské RTS, která má dnes
několik poboček a tisíce sympatizantů, byl boj proti dálnici No. M11.
Ten nakonec vyvrcholil jakýmsi předstupněm street party na Claremont road, která
stála v cestě budoucí dálnici a jejíž domy ekologové a jiní aktivisté obsadili
a dlouho bránili. Policie však bohužel zvítězila. Následovala
první a druhá londýnská street party v létě roku 1995. V roce 1996 se pak již
street party proti dálnici M41 zúčastnilo bezmála 8.000 lidí a na devět hodin
převzali kontrolu nad touto dálnicí v Londýně. Street parties byly tedy na světě
a v roce 1998 se dostaly i k nám. Jejich smyslem je shromáždit co nejvíce lidí
pod společnou myšlenkou a najít tak způsob spojení zábavy s vyjádřením vlastního
názoru. Proto se na nich setkáváme se soundsystemy reprodukujícími hudbu nejrůznějších
žánrů, s chrliči ohňů, s pouličními divadly, výstavami, bubnováním, živými koncerty
a jinými atrakcemi. Hlas účastníků tak zaznívá mocně a hlasitě, takže může dolétnout
až k těm politikům, kteří ho běžně ignorují. Dalším, ale nikoliv nevýznamným
cílem street party je vytvářet jakýsi alternativní způsob zábavy pro různorodé
skupiny obyvatel - dle věkových nebo sociálních kategorií.Vytvořme
proto společně podobu prvního brněnského festivalu pouliční zábavy a ukažme
nesouhlas s ničením naší planety. Automobilová pseudokultura nás nesmí převálcovat!
ReadAkce
odmítáme další masivní výstavbu
dálnic u nás
V únoru 1999 bylo podle zákona č. 244/1992 Sb.
o posuzování vlivů na životní prostředí nezávislým odborným týmem zpracováno
ekologické posouzení vlivů návrhu koncepce rozvoje dopravních sítí České republiky
do roku 2010 na životní prostředí. Z původních tří zkoumaných variant (varianta
Ministerstva dopravy a spojů - MDS, Českého a Slovenského dopravního klubu -
ČSDK a nulová varianta) nakonec vzešly tyto čtyři: 1) nulová - varianta "V",
2) základní podle MDS - varianta "X", 3) upravená MDS podle požadavků Evropské
unie - varianta "Y", 4) upravená ČSDK podle požadavků MŽP - varianta "Z".Investiční
náklady na realizaci původních koncepcí MDS a ČSDK jsou stejné, asi 367 miliard
korun. Hlavní rozdíl je však v rozdělení těchto financí mezi jednotlivé druhy
dopravy. Návrh MDS upřednostňuje investice do silniční dopravy na úkor železniční
v poměru 1,5:1. V návrhu ČSDK jsou tyto investice v poměru 1:1.Ekologická
varianta občanských sdruženíV silniční dopravě
je hlavním mottem koncepce ČSDK podstatné zkrácení délky dálniční sítě v ČR
o 785 km, tzn. o 36 %. Prioritou je totiž modernizace a rekonstrukce
stávající sítě a ne masivní výstavba dálničních tahů, kterou stavební a dálniční
lobby naplánovala již v roce 1963 a nyní se pokouší tyto budovatelské komunistické
plány realizovat. V koncepci tak např. nalezneme vyloučení dálnice D47 na Ostravu,
silnice R3 (resp. D3) do Českých Budějovic, silnice R43 přes bystrckou část
Brna apod. Na druhé straně koncepce navrhuje vybudovat
jiné vysokokapacitní silnice místo dálnic. Týká se to zejména spojení do Saska,
kde se předpokládá ukončit výstavbu dálnice D8 do Drážďan v Lovosicích před
chráněnou krajinnou oblastí (CHKO) České středohoří a naopak urychleně zmodernizovat
rychlostní silnici R7 od Slaného do Postoloprt u Loun a vybudovat novou silnici
R28 přes Most a Krušné hory do Saska. Jde o návrh Dětí Země. Situace dnes
v této kauze je taková, že ministr životního prostředí v únoru 1999 neudělil
výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny na průchod
dálnice D8 přes CHKO. Konečné rozhodnutí patrně padne do konce tohoto roku.
Buď ministr Miloš Kužvart bude mít odvahu a dálnici přes České středohoří odmítne
jako neopodstatněnou (v Sasku nemají na srovnatelný hraniční úsek peníze), nebo
přistoupí na kompromis vybudovat tunel v délce aspoň čtyř kilometrů.V
železniční dopravě koncepce ČSDK prosazuje rozsáhlé investice, včetně zachování
regionálních tratí a přeměny Českých drah na akciovou společnost. Jde nejenom
o urychlení modernizace hlavních tranzitních tratí a jejich uzlů, ale hlavně
o výstavbu nových tratí (i přeshraničních) v délce cca 820 km, o elektrizaci
cca 1.150 km kolejí apod.Ve vodní dopravě neuvažuje
o žádné nové významné investiční stavbě, neboť naše republika se nachází na
"střeše" Evropy a např. Labe je pouze slepou větví evropské říční sítě. Na rozdíl
od návrhu MDS proto odmítá výstavbu vodních děl na dolním Labi v CHKO České
středohoří, nového přístavu v Pardubicích, splavnění Moravy do Hodonína
a Odry do Ostravy. Tyto stavby by totiž znovu podnítily myšlenku na vybudování
kanálu Dunaj-Odra-Labe, což je nepřípustné.Odborníci
preferují ochranu přírodyPři vyhodnocení obou
základních koncepcí vyplynulo, že mezi největší střety se životním prostředím
a krajinou vytváří dopravní koridor ve směru Linec - Praha - Berlín ve variantě
MDS. Ta počítá s vybudováním dálnice D3 z Rakouska přes Posázaví do Prahy a
dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a do Drážďan přes CHKO České středohoří
a dále s výstavbou několika přehrad na dolním toku Labe, rovněž v CHKO.
Závěry studie po zhodnocení tohoto koridoru proto doporučují realizovat návrh
Dětí Země v koncepci ČSDK, který na jihu předpokládá vybudovat silniční
spojení s Prahou spíše kolem Písku (po silnicích R20 a R4), neboť dálnice D3
by v Posázaví (úsek Praha - Mezno/Tábor) způsobila nenapravitelné škody na přírodě.
Na severu ukončit dálnici D8 v Lovosicích a spojení se Saskem provést dostavbou
rychlostních silnic R7 a R28. Plánovaná vodní díla na dolním Labi vůbec nerealizovat.
Např. na jižní Moravě nejsou k výstavbě doporučeny rychlostní
silnice R49 v celé trase Hulín - hranice se Slovenskem, R52 v úseku Pohořelice
- Nový Přerov - státní hranice s Rakouskem a silnice R43 v celé trase Troubsko
(D1) - Brno-Bystrc - Moravská Třebová. Závěrečné hodnocení silniční sítě je
povzbudivé: "Z hlediska ekologické proveditelnosti se jako nejschůdnější jeví
varianta "Z" (návrh ČSDK a MŽP), s jasně vymezenými limity je přijatelná varianta
"Y", s výhradami varianta "X" (původní návrh MDS). Varianta "Z" má nejlepší
poměr ekologické proveditelnosti a materiálové náročnosti."Každý
z nás může ovlivnit rozhodnutí vládyJe nanejvýš
nutné, aby co nejvíce lidí a občanských sdružení do 30.5.1999 zaslalo k návrhu
koncepce své připomínky a stanoviska na adresu předkladatele koncepce: Ministerstvo
dopravy a spojů, Ing. Josef Zatloukal, Nábř. L. Svobody 12, 110 15
Praha 1. Jestliže chce ekologicky vnímaví občané právě TEĎ a TADY ovlivnit rozhodnutí
vlády, pak mají první a asi jednu z posledních šancí. Musí však udělat aspoň
to minimální - poslat dopis s podpůrným stanoviskem pro variantu "Z", tj. pro
návrh ČSDK a MŽP. SLOV již bylo dost, teď je nutný jasný ČIN!
Miroslav
RYCHLOSTNÍ SILNICE R43
NEMÁ PERSPEKTIVU
Již několik let v Brně svádíme boj s jednou z asfalto-betonových
hrozeb - plánuje se tu výstavba rychlostní silnice (spíše dálnice) R43. Historie
tohoto projektu začala v období druhé světové války (odtud nese název Hitlerova
dálnice) za účelem propojit Vratislav s Vídní. Její trasa měla vést přes
Orlické hory a Boskovickou brázdu v návaznosti na pruské a slezské autostrády,
přičemž Brnu se vyhýbala. Podmínky pro její realizaci však zanikly v roce
1942, kdy z uvažované délky 320 km bylo rozestavěno pouze 82 km.
Pilíř Hitlerovy dálnice u hráze přehrady se opět probudil
k životu v roce 1981, kdy byla do územního plánu (ÚP) Brna zařazena trasa kopírující
již zmíněnou dálnici. O deset let později, v roce 1991, se pod názvem R43
stala závaznou součástí ÚP města Brna. Jejím účelem má být odlehčení tzv. Svitavské
radiály, tj. stávající silnice č. I/43 zejména v úseku Brno - Kuřim
a severojižnímu průtahu města zahrnující úsek Řečkovice - Pisárky - dálnice
D1. Názory nezávislých expertů na urbanismus,
dopravu a ochranu životního prostředí však poukazují na dopravní nekoncepčnost
a ekonomickou nevýhodnost tohoto záměru. Ani nesouhlas ministra životního prostředí
a negativní stanoviska obyvatel Brna a dalších občanů dosud tuto rozjetou mašinérii
nedokázala "umravnit". Jen samotná petiční kampaň občanských sdružení z brněnské
Bystrce dokázala shromáždit více než 25.000 podpisů proti R43. Přitom
možná rizika spojená s výstavbou R43 jsou zřetelná - dálnice by plošně zabrala
nejfrekventovanější rekreační část města, tj. oblast brněnské přehrady. Došlo
by také k omezení funkce přírodních rezervací a chráněných území či ještě hůře,
k jejich devastaci. Jde např. o Skalku u přehrady, Pekárnu, Mniší horu,
Obůrky - Třeštěnec, Malou skalku a další. Mezi další rizika patří vážné narušení
životního prostředí a to nejen v samotné rekreační oblasti, ale také v obytných
oblastech údolí řeky Svratky, kde by R43 rozdělila městskou část Brno-Bystrc
a oddělila od sebe Mniší horu se zoologickou zahradou, stejně jako údolí Svratky
od Brněnské přehrady.V úseku u přístaviště by se nacházela obrovská mimoúrovňová
křižovatka, v blízkosti hráze přes údolí se má vypínat dálniční most za 500
miliónů korun.Rekreační funkce Brněnské přehrady
má obrovský význam pro město i jeho široké okolí a její ztráta způsobená neodůvodněnou
výstavbou nové dálnice R43 by byla nenahraditelná. Dosud totiž nikdo jasně neřekl
proč se má tato dálnice stavět: jde-li o obchvat města, pak by jistě stačilo
najít řešení uvnitř Brna, jde-li o dálnici pro mezinárodní kamiónovou dopravu,
která Brnem jen projíždí, pak by neměla stát v husté zástavbě bystrckého sídliště.
Jaké jsou alternativy k této gigantománii? Jedním
z reálných řešení je tzv. aktivní nulová varianta. Ta vychází z urychlené
a důsledné dostavby celého velkého městského okruhu (VMO), zejména na východním
okraji. Tak by se mohla zčásti vyřešit tranzitní doprava ve směru sever - jih,
jejíž podíl je vcelku nízký. Cílová a zdrojová doprava, to jsou ti řidiči, kteří
do Brna často jezdí za prací či zábavou, by musela být zachycena na odstavných
parkovištích na okraji města. Další pohyb Brnem by byl jen městskou dopravou.
Dalšími opatřeními pro realizaci tzv. aktivní nulové
varianty jsou: systémová podpora městské dopravy např. přednostní jízdou tramvají
na křižovatkách nebo zkrácením intervalů či zavedením přímých linek, zvýšení
parkovacích poplatků směrem do centra, postupný úbytek parkovacích ploch v centru
města, dostavba pomocných silničních úseků, které odlehčí zatížené hlavní silnice,
podpora cyklistické dopravy výstavbou navazujícího systému stezek a pruhů atd.
Příroda kolem nás s růstem civilizace neúprosně
ubývá, proto nedopusťme, aby její poslední zbytky byly zničeny touhou po penězích,
pohodlností a sobeckostí. Minimem by měl být aspoň náš podpis pod petici za
vyškrtnutí dálnice R43 z ÚP Brna (petiční archy všem zájemcům zašle redakce).
Karolína
SUPERMARKETY nám zaniklý
ráj nenahradí
Jména GLÓBUS, TESCO, INTERSPAR, CARREFOUR, BILLA, HYPERNOVA,
REWE, DELVITA, PRONTO a další poněkud cize vyhlížející se v našem slovníku
lehce zabydlují. Každé větší české či moravské město, podobně jako jinde na
bohatém civilizovaném Severu, se dříve nebo později stane snadnou kořistí jednoho
nebo několika provozovatelů velkých obchodních domů, kterým říkáme supermarkety
či vylepšeným názvem hypermarkety. Zásadní rozdíl mezi nimi je v tom, že u těch
druhých je množství předmětů předložených koupěchtivým spotřebitelům k prodeji
asi 5 - 6x vyšší, řekněme kolem 150 tisíc. Kromě toho již v samotné
mluvě některých z nás dochází k náhradě takřka okoukaného slova "super", jímž
se označuje téměř vše podstatné v našem životě, za zcela neotřelé slovo "hyper".
Patrně se tím vyjadřuje stupeň modernosti dotyčného jedince, který chce být
tzv. "in", pokud většinu svého života netráví spíše jako "out". Podívejme se
však na některé mýty kolem super- či hypermarketů na základě zkušeností ze světa.Nízké
ceny a vyšší zaměstnanost jen pro vyvolené Známým
sloganem superobchodníků je, že zboží v jejich obchodě je levné. Při podrobné
kontrole však zjistíme, že levné není všechno zboží a že tomu tak není vždy.
Taktika je taková, že na krátkou dobu se sníží cena jenom některého druhu zboží
nebo velmi malého počtu, což nižší střední vrstvy a ty nejchudší (např. důchodce)
nutí navštěvovat supermarket každý den a "ušetřit" tak několik korun. Např.
společnost Wal-Mart umisťuje svých 1.500 nejlevnějších položek hned u vchodu,
zatímco v útrobách hypermarketu se nachází zbývajících 80 tisíc druhů, které
přinášejí zisk. Kromě toho se důsledně využívá
psychologie zákazníka. Supermarkety mají záměrně úzké uličky (abyste museli
jít pomalu), zboží denní spotřeby je až na konci haly (než k němu dojdete,
tak si samovolně nakoupíte i to, co jste neplánovali), košík je abnormálně velký
(tak je nutné ho zcela naplnit!), u pokladen jsou drobné sladkosti (při čekání
na zaplacení toho zneužívají zejména děti - přece bychom jim neodepřeli trochu
radosti), občas se celý sortiment přeskládá (musíte jít tak opravdu pomalu,
abyste si zvykli na nové umístění, takže koupíte ještě více, než jste chtěli).
A jak dlouho nízké ceny vydrží? Nadnárodní korporace s nadbytkem
volného kapitálu si může dovolit určitou dobu udržet nízké ceny. A to tak, dokud
se postupně nepoloží okolní konkurence, složená v první fázi z drobných živnostníků
či malých obchodů a v druhé fázi z dalších nadnárodních korporací, které mezitím
dokázali zlikvidovat konkurenci ve svém okolí. Pak dochází skutečně k obchodní
válce mezi několika superkorporacemi o ovládnutí zájmu spotřebitelů. Tomu se
prý říká selhání volného trhu. Zákazníkovi pak nezbývá, než chodit nakupovat
v lepším případě do několika superobchodů, v horším jen do jednoho. Nebo také
nemusí. Může si samozřejmě vybrat.Co se týče zaměstnanosti,
tak reklama při výstavbě nového superobchodu často hlásá, kolik nových míst
všem přinese. Samozřejmě už nevytrubuje, o kolik míst ubere místním obchodníkům.
Např. v Anglii za posledních deset let zmizelo 50 tisíc drobných prodejen. Výsledkem
je stoupající počet nezaměstnaných v okolí supermarketu a naopak růst počtu
nízko kvalifikovaných zaměstnanců, většinou žen na kratší úvazky.To
však ještě není tak nejhorší. Větší hrozbou je tvrdé "zavádění" nového stylu
života, spojeného s víkendovým nákupem jako způsobu zahánění nudy či naopak
zábavy při výběru lesknoucích se obalů s výrobky. Stačí jen natáhnout ruku a
položit vybranou věc do košíku. Prodejci tak využívají naší přirozenosti - pro
člověka v daleké minulosti nebylo v rozlehlých savanách s řídce rostoucím
pralesem nic neobvyklého, když procházeje touto krajinou se "natáhnul po jednom
sladkém ovoci, tu po druhém a blaženě ho snědl". Pocit bezstarostného a bezpečného
ráje, to umí supermarkety lehce vykouzlit. Jak má potom rodina s dětmi odolat
pokušení prožít příjemně celý nedělní den "procházkou" v klimatizovaném
a zářícím hyperobchodu, kam pohodlně přijede autem, projde se po obchodě, v
klidu a levně nakoupí na příští týden, navštíví místní restauraci a příp. i
jiné atrakce. Auto nás opět zaveze zpět do našeho milého domova. Je to podobné
jako se neustále dívat na televizi a žít v iluzi života "seriálové hvězdy".Obchodní
globalizace a unifikace veřejného prostoru Supermarkety
mají být podle svých obhájců posly nového tisíciletí. Co to znamená? Jde v podstatě
o to, že několik mocných nadnárodních korporací postupně ovládne celý trh, ten
svobodný trh, kam je vstup volný jen pro pracovité a poctivé lidi a kdy všichni
hrají fér hru. Bohužel však tento ideál se naplňuje velmi těžce. Stačí, když
např. země tzv. Třetího světa nemají tak přísné sociální a ekologické zákony,
žádné odborové hnutí atd. Nadnárodní korporace tak přesunou výrobu sem a zisky
jim vzrostou více než v mateřské zemi. Např. pro firmu Wal-Mart pracují v manufakturách
Bangladéši děti ve věku 9 až 12 let. Unifikace
v souvislosti se supermarkety existuje vnitřní a vnější. Ta první představuje
nákup zboží, které bylo dodáno jinými nadnárodními korporacemi, které ovládly
svůj díl trhu - malí živnostníci se svými výrobky a produkty do supermarketu
těžko proniknou. Zákazník má tak několik možností: nakoupit předložený výrobek,
nekoupit ho nebo si ho vyrobit sám či sehnat jinde. Co však bohužel většina
udělá? A vnější unifikace? Stačí se jen podívat na vskutku architektonický vzhled
budov a okolí. Vše je téměř shodné - jedna obrovská krabice, která cíleně splní
vlastní účel, několik menších jako skladiště, velké parkoviště pro automobilisty
a to vše na okraji měst či na rozlehlých prostranstvích. Pryč jsou ulice s různými
obchody a výkladními skříněmi, kam lze zajít pěšky, pryč jsou náměstí vhodná
pro odpočinek či pro trhovníky. Vše je podřízeno zisku. Veřejný prostor je unifikován
stavebním stylem a automobilovou kulturou. Bohatí a mocní si nenápadně
zabírají další části veřejného života.Zaměstnanci
rukojmím svých chlebodárcůJiž tolikrát uváděný
Wal-Mart prý zaměstnává více lidí než automobilky General Motors, Ford a Chrysler
dohromady (asi 850 tisíc). Svým zaměstnancům v cca 3.400 obchodů však zakazuje
se organizovat v odborovém hnutí, až na kanadské město Windsor ve státě Ontario.
Zde si odbory vyvzdorovali sami zaměstnanci ve spolupráci s místní radnicí.
Avšak to není všechno. Platy zaměstnanců firmy Wal-Mart jsou při spodní hranici
průměrných mezd, často jde o částečný úvazek bez možnosti prémií a osobních
ohodnocení. Přesčasy jsou na denním pořádku. Práce je zdlouhavá, zejména je
vyžadována o svátcích a víkendech.Autem tam
a zase zpátky Auto není volba, auto je nutností.
Jízda autem není jedním z prostředků dosažení cílového místa, jízda je cíl sám
o sobě. Vždyť kolik lidí se chce autem "jen tak projet", načerpat sebevědomí,
promyslet si závažné rozhodnutí, odreagovat se apod. Tomu se podřizují i supermarkety.
Svou obludností stojí často mimo centrum města, takže se k nim lze dostat jen
autem (málo kdy se stane, že k nim vede linka městské dopravy, a když ano, tak
jízdné z "vlastního" dotuje superobchod). Běžně se stává, že z obytné čtvrti
je nejbližší supermarket vzdálen několik kilometrů, takže auto je prvním a jediným
přijatelným řešením pro nákup. Samotné zboží dovážené do supermarketů pochází
z mnoha skladů roztroušených po celém státě. Např. ve Velké Británii supermarkety
takto dovážejí až 95 % svého zboží. Kamióny s potravinami tak jezdí
z velkých vzdáleností.Optimismus nechte raději
doma V samotném Brně a jeho okolí je hned několik
olbřímích velkoobchodů: GLÓBUS v Ivanovicích, HYPERNOVA v Modřicích, IKEA
a TESCO v Horních Heršpicích (a další TESCO u nádraží Českých drah), BAUMAX
v Komárově, DELVITA ve Starém Lískovci, BILLA v Žabovřeskách, INTERSPAR na Vídeňské
ulici atd. Kromě toho nadnárodní firma CHAMPION plánovala vybudovat další, "jen
dočasný" hypermarket vedle TESCA u nádraží. Naštěstí se proti tomu postavili
pracovníci Útvaru hlavního architekta města Brna, takže z výstavby zatím sešlo.
Teď už jen vyřešit, jak dostat zpátky pozemky. Jsme tedy v 1. fázi - počet
velkoobchodů roste, maloobchody mizejí a obchodní válka teprve přijde.
A jaké jsou rady spotřebitelům? První je následující.
Máte-li volný čas a nudíte se, pak se věnujte nakupování levného zboží v supermarketech,
jeho konzumací a projížďce autem. Všímejte si reklamních billboardů, které vás
informují o kvalitách a šetrnosti výrobků vůči životnímu prostředí. Nebo také
pravidelně čtěte reklamní letáčky, které vám řeknou, jaké zboží je dnešní den
o korunu levnější. V každém případě nesmíte večer usnout s pocitem promarněných
životních příležitostí - nakoupit levně a pohodlně v pozemsky umělém betonovém
ráji, kde Bůh je nahrazen množstvím peněz ve vaší peněžence a rajská zahrada
pulty s hýřivě zabaleným unifikovaným zbožím různé chuti. Druhá
rada je tato. Choďte jen do místních obchodů. Všímejte si, který výrobek kupujete,
zda od nadnárodních společností nebo ne. Všímejte si také, v jakém obalu výrobek
je, zda ve vratném či nikoliv. A zda je vůbec poživatelný, supermarkety rády
organizují často tzv. výprodej. Nakupujte jen to zboží, které skutečně potřebujete.
Využívejte místních tržnic pro nákup ovoce a zeleniny, zvláště domácí (makrobiotici
by asi řekli do vzdálenosti 300 km). Uvědomte si, že většina potravin byla dovezena
kamióny, pro které se musejí stavět dálnice. To vše je součást automobilové
kultury. Tak se zatím mějte super, vlastně hyper!
Miroslav